Automobilklub Morski Strona Główna Automobilklub Morski
Forum Sekcji Pojazdów Zabytkowych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Pochwal się ...
Autor Wiadomość
JaJacek 
NowY

Dołączył: 31 Sty 2007
Posty: 50
Skąd: sopot
Wysłany: 03-06-2012, 13:10   

Znam te strony :) Z tych wszystkich materiałów wynika, że A30 miały w jakiś sposób unowocześnione podwozie. Może chodziło o jakieś wzmocnienia żeby przewozić ciężkie ładunki. Na przykład tankietki. Czyli w książce Glajzera też nie mam czego szukać?
 
 
michał 
Radziecki Urzędnik ;)


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 734
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 03-06-2012, 14:12   

Książka p. Glajzera jest wg mnie warta zakupu - ale o tym, o czym tu dyskutujemy, jest tam bardzo mało.
Co do wzmocnienia podwozia w celu transportu tankietek - trudno cokolwiek powiedzieć. Mocniejszy silnik był już w wersji A. Ładowność Ursusa A sięgała po zmianach 2,5 t. Masa tankietki TK-3 2450 kg, TKS 2570 - 2650 kg.
_________________
Zaporożec ZAZ 968 1976 "czerwony"
Wartburg 353W Tourist
Daihatsu Trevis
 
 
Trabant 


Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 294
Skąd: Żoliborz
Wysłany: 03-06-2012, 14:44   

Czy można przyjąć, że?:
- A; wersja podstawowa.
- A-30; wersja ze wzmocnionym silnikiem i in. bajerami.
- AW; wydłużona rama (ale autobusów).
- Transportery tankietek budowano na A i A-30. TK-3 ważył 2430 kg., więc na typ A właził spokojnie.

Wszystkie ciężaróweczki na załączonym obrazku to typ A. A-30 musiały nie różnić się zewnętrznie.
_________________
Dżentelmen jezdni jest przyjacielem przechodnia.
Ale jedznia, to nie pastwisko!
 
 
michał 
Radziecki Urzędnik ;)


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 734
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 03-06-2012, 18:00   

Obrazki znamy – Jońca, Szubański, Tarczyński „Wrzesień 1939. Pojazdy Wojska Polskiego”, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1990, str. 154
Trabant napisał/a:
A-30; wersja ze wzmocnionym silnikiem i in. bajerami.

Wreszcie znalazłem (wiedziałem, że gdzieś to czytałem): “This is a modernized version of Ursus A type A30 which, amongst other innovations, had a more rounded line to the driver’s cabin, without the overhang above the windscreen”. Tarczyński, Barbarski, Jońca "Pojazdy w Wojsku Polskim 1918-1939", Komisja Historyczna b. Sztabu Głównego PSZ Londyn / Oficyna Wydawnicza "Ajaks" Pruszków 1995, str. 219. Może być bez tłumaczenia?
Trabant napisał/a:
AW; wydłużona rama (ale autobusów)

Na podwoziu AW budowano samochody ciężarowe - „Na tych podwoziach budowano między innymi 24-osobowe autobusy, a także „wydłużone”, skrzyniowe samochody ogólnego przeznaczenia o ładowności 3 ton” – Glajzer „Samochody ciężarowe Ursus 1928 – 1930”, ZP Grupa Sp. z o.o., Warszawa 2007, str. 42
Trabant napisał/a:
Transportery tankietek budowano na A i A-30
W dostępnej mi literaturze nie ma nic o transporterach na podwoziu A-30, ale przyjmijmy, że takie coś mogli zbudować ;)
Kolega JaJacek podstępnie nie pokazał nam, jaka tabliczkę znamionową ma pod maską jego Ursus :hyhy:
_________________
Zaporożec ZAZ 968 1976 "czerwony"
Wartburg 353W Tourist
Daihatsu Trevis
 
 
JaJacek 
NowY

Dołączył: 31 Sty 2007
Posty: 50
Skąd: sopot
Wysłany: 04-06-2012, 00:11   

No bo maska się zacięla i sam nie mam do niej dostępu :rotfl: Fajnie, że się dokopałeś do tego tekstu. Tarczyński jest duzym autorytetem i można przyjąć jego słowa za niepodważalne. Czyli wychodzi na to, że mój Ursus to typ A.
A jak już jest tak militarnie to w ramach kolejnego chwalenia się wrzucam jeden z moich najnowszych nabytków. Tym razem coś wyspiarskiego. Universal Carrier zwany też Bren Carrier.
 
 
Trabant 


Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 294
Skąd: Żoliborz
Wysłany: 04-06-2012, 16:59   

W/g mnie jest to wcześniejsza wersja, bo ma wózki na trzy koła. Później miały cztery.
A teraz coś takiego. W/w pojazd został zaprojektowany przez tego samego gościa, który projektował nasze tankietki. Bren-car. był brany pod uwagę przy zakupie licencji, jednak był za drogi. Licencję kupili, bodajże Belgowie, albo Duńczycy i zbudowali na nim lekki czołg; opancerzony od góry i mający wieżę. Nasze tankietki pierwotnie też były"kabrio". Jednak wszystkie kraje kupujące licencję montowały pełne pancerze (np.: T-27 u Rusków). Następna sprawa, gdy projektant oglądał, jak kontrahenci modernizują jego stworzenie, stwierdził ponoć, że nasza konstrukcja (TKS) jest najdoskonalsza. Miała najbardziej zwartą konstrukcję. Piszę z głowy, sprawdźcie mnie proszę.
P.S. Wybaczcie dygresję, ale ten Bren-car. tak mi sentymenty przywiał...
_________________
Dżentelmen jezdni jest przyjacielem przechodnia.
Ale jedznia, to nie pastwisko!
 
 
michał 
Radziecki Urzędnik ;)


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 734
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 05-06-2012, 19:43   

Polacy kupili licencję na tankietkę Carden-Loyd Mk VI, ale zrezygnowali z produkcji pojazdu wg licencji. Stąd to, ze nasze prototypowe tankietki były "kabrio" nie miało za bardzo związku z brytyjskim pierwowzorem i licencją. W Związku Radzieckim nie bawiono się w jakieś szczególne modernizacje, więc ich tankietki T-27 są z zewnątrz takie, jak Carden - Loyd.
_________________
Zaporożec ZAZ 968 1976 "czerwony"
Wartburg 353W Tourist
Daihatsu Trevis
 
 
JaJacek 
NowY

Dołączył: 31 Sty 2007
Posty: 50
Skąd: sopot
Wysłany: 17-06-2012, 12:08   

Nikt się nie chwali? No to ja pokażę swoje najnowsze nabytki. Najpierw te dostępne od ręki, czyli serie z kiosku.
 
 
GRzegorz 
I-wszy seGRetarz


Dołączył: 07 Sie 2004
Posty: 937
Skąd: Gdynia
Wysłany: 18-06-2012, 08:39   

Dla urozmaicenia dodaję zdjęcia mojego zdalnie sterowanego Unimoga U5000 w skali ca. 1/10. Model powstał na bazie crawlera niemieckiej firmy Carson Model Team. Podwozie zostało zmodyfikowane (dodana rama aluminiowa oraz zmienione kąty teleskopów). Nadwozie wykonałem od podstaw z tworzywa HIPS. Unimog radzi sobie świetnie w terenie (potrafi bez problemu przejechać przez leżącego człowieka :) Miękkie opony pomagają mu w jeździe po kamieniach. Dla porównania wielkości zrobiłem mu fotkę na masce oryginału.
 
 
JaJacek 
NowY

Dołączył: 31 Sty 2007
Posty: 50
Skąd: sopot
Wysłany: 21-06-2012, 22:29   

Coś się stało z obrazkami. Nie widać załączników. Jakaś awaria?
 
 
Trabant 


Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 294
Skąd: Żoliborz
Wysłany: 14-07-2012, 16:58   

Ja też się pochwalę. Kupiłem model ZISa-5; moje stworzenie to oryginalna szoferka + własna rzeźba. A co z tego będzie?
_________________
Dżentelmen jezdni jest przyjacielem przechodnia.
Ale jedznia, to nie pastwisko!
 
 
Trabant 


Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 294
Skąd: Żoliborz
Wysłany: 27-09-2012, 19:20   

ZiS-5. Plastik 1/72 firmy Uni Models z Ukrainy. Zabudowa to moje własne kartonowe stworzenie.
_________________
Dżentelmen jezdni jest przyjacielem przechodnia.
Ale jedznia, to nie pastwisko!
 
 
krzys123 


Dołączył: 03 Lut 2013
Posty: 28
Skąd: Elbląg - moje miasto :)
Wysłany: 15-10-2014, 17:03   

Tutaj taka moja kolekcja. Mam tego dość dużo, jednak większość stanowią głównie autobusy, samochodów mam około 10-15. Autobusów około 230.
Kilka fotek:






Obecnie w samochodach pracuję nad Polonezem Caro, który będzie mi służył jako drezyna. :)
_________________
IKARUS DAS BUS
 
 
GRzegorz 
I-wszy seGRetarz


Dołączył: 07 Sie 2004
Posty: 937
Skąd: Gdynia
Wysłany: 09-11-2014, 20:18   

Marzenie Tomiego czyli Jelcz 315 z naczepą pełną wyrobów FSO. Moja przeróbka Jelcza na ciągnik siodłowy ze skrzyniowego Jelcza dostępnego w serii Kultowe Auta PRL-u. Naczepa czeskiej firmy Monti System po drobnych przeróbkach.
 
 
Zastava 750 


Dołączył: 19 Lis 2004
Posty: 809
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 10-11-2014, 04:07   

A ja swój wyciąg ustawiłem w Szczyrku na stoku (co prawda w roku 2012 jeszcze przed choroba Alexandra) :

_________________
Zastava 750 '66 / '84

Seat 133 '75

Fiat 900T "Krastavac" '79

Panda 45 '83 ---------------> NEW
Panda Selecta '92,
Panda 1242Fire '93,

Seicento 899SX '98 --------> NEW



Seat Marbella 850 '93/88

Punto Selecta CLX 1,2 Fire '96
Lancia Y10 Selectronic 1,1 Fire '94
Lancia Zeta 2,0T LX '96


Citroen Evasion '00 HDi
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group